«Ήταν στραβό το κλήμα, το έφαγε και το γαϊδούρι» – ΗΧΩλόγιο

Κοινοποιώντας δείχνεις το ενδιαφέρον σου...

Κυκλοφόρησε με πομπώδεις τίτλους, το αναπαρήγαγαν όλα τα μέσα ενημέρωσης, ηλεκτρονικά και μη και είναι αλήθεια πως προκάλεσε μεγάλη σύγχυση: «Καταργούνται τα καλλιτεχνικά μαθήματα απ’ την δευτεροβάθμια εκπαίδευση». Εδώ αγαπημένοι μου οφείλω να βάλω τα πράγματα στη σωστή τους θέση και να πω πως, η είδηση δε ήταν απολύτως αληθής, ούτε όμως και ψευδή, θα μπορούσε κανείς να την χαρακτηρίσει.

Απλά τα μέσα έκαναν αυτό που κάνουν πάντα προκειμένου να προκαλέσουν το ενδιαφέρον του κόσμου. Με λίγα λόγια το άρθρο στο οποίο στηρίχθηκαν τα μέσα είχε ημερομηνία 2013 και όσοι το αναπαρήγαγαν δεν μπήκαν καν στον κόπο να διασταυρώσουν αν ισχύουν όσα ανέφερε.

Δυστυχώς οι περισσότερες ειδήσεις που διαβάζουμε υφίστανται της συνέπειες του γνωστού φαινόμενου της αδιασταύρωτης αναπαραγωγής. Τι είχες Γιάννη, τι είχα πάντα. Η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Το μάθημα των καλλιτεχνικών, λοιπόν, δεν εξοβελίζεται απ’ όλη τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αλλά δεν παραμένει και σε όλη. Σύμφωνα με την «υπ. αριθμ. 74181/Δ2, ΦΕΚ Αρ.Φ. 2338/15/6/2020» απόφαση της υφυπουργού Παιδείας, Σοφίας Ζαχαράκη καταργείται απ’ το Λύκειο..

Έτσι, αγαπημένοι μου, οι μαθητές του Λυκείου δεν θα έχουν πια τη δυνατότητα του μαθήματος επιλογής που ονομάζεται «Καλλιτεχνική Παιδεία». Ένα μάθημα που φέρνει τα παιδιά σε επαφή με το θέατρο, τη μουσική και τα εικαστικά.

Είναι σαν να λέμε: Τι να την κάνουμε την Τέχνη στο Λύκειο; Στο Λύκειο έχουν πάρει φωτιά τα μπατζάκια μας. Στο Λύκειο έχουμε άλλες φούριες, έχουμε φροντιστήρια, πολλά, έχουμε διάβασμα, έχουμε πανελλήνιες. Είμαστε τώρα να ξοδεύουμε άσκοπα το χρόνο μας για να καλλιεργήσουμε το πνεύμα και την αισθητική μας;

Είναι ώρα να εξερευνήσουμε τις εικαστικές και εκφραστικές μας ικανότητες, να παιδέψουμε τη δημιουργική μας σκέψη, να οξύνουμε την κρίση και την αντίληψη, να ανοίξουμε ένα βιβλίο για να ανοίξουμε και τους ορίζοντες μας; Αστεία πράγματα!

Στρώσου εκεί πέρα να διαβάζεις τα μαθήματα σου, να παπαγαλίζεις τα SOS σου, κι άσε την Τέχνη γι’ άλλη ώρα. Εξ άλλου σε τι θα σου χρειαστεί η τέχνη; Άχρηστο πράμα. Φαΐ μια φορά στο τραπέζι δεν θα σου φέρει.

Η Κεραμέως, αγαπημένοι μου, θεώρησε καλό να μας ενημερώσει πως ο λόγος που τα εικαστικά καταργούνται από το Λύκειο είναι η «Χαμηλή συμμετοχή» των μαθητών. Το σκεφτήκατε πολύ αυτό κ. Κεραμέως; Τι είναι κατά τη γνώμη σας η Τέχνη, ο Πολιτισμός; Είναι, τίποτα προϊόντα στο σούπερ μάρκετ που άμα δεν τα αγοράζει ο κόσμος, τα κατεβάζεις απ’ τα ράφια;

Στην τελική ακόμα και τα προϊόντα που δεν «φεύγουν», με τη βοήθεια ενός καλού μάρκετινγκ, μιας καλοστημένης διαφήμισης, έχουν και αυτά την ευκαιρία να γίνουν ελκυστικά και να ξαναμπούν στα ράφια και στα σπίτια μας.

Όμως κ. Κεραμέως η καλλιτεχνική παιδεία, ο πολιτισμός γενικά δεν είναι προϊόν. Κι αν βρίσκεται στα αζήτητα και δεν προσελκύει συμμετοχές, αυτό για εσάς έπρεπε να αποτελέσει τροφή για σκέψη και κίνητρο για δράση. Από αυτή τη διαπίστωση έπρεπε να πιαστείτε και να προωθήσετε τα μαθήματα καλλιτεχνικής παιδείας στο σχολείο, να βρείτε τον τρόπο να τα κάνετε ελκυστικά για να προσελκύσουν συμμετοχές.

Γιατί είναι αυτονόητο, κατά την ταπεινή μου άποψη, ότι τα οφέλη τους είναι σημαντικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας, πόσο μάλλον της προσωπικότητας ενός νέου ανθρώπου.

Το σίγουρο είναι ότι η λογική του να τα βγάλεις απλώς απ’ το ράφι λόγω «χαμηλής συμμετοχής», δεν είναι δικαιολογία και μόνο θλίψη προκαλεί. Και να ήταν, αγαπημένοι μου, μόνο τα καλλιτεχνικά που καταργούνται στο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα Γυμνασίων και Λυκείων. Από την πρώτη Λυκείου, όπως διαβάζω, καταργούνται τα μαθήματα της «Γεωλογίας και Διαχείρισης Φυσικών Πόρων», του «Ελληνικού και Ευρωπαϊκού Πολιτισμού», αλλά και το μάθημα των «Ερευνητικών Δημιουργικών Δραστηριοτήτων».

Ενώ στη Δευτέρα Λυκείου, καταργείται το μάθημα «Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία» και Γεωγραφία. Και αναρωτιέμαι: όλα τα παραπάνω μαθήματα, μόνο σ ‘ εμένα φαίνονται χρήσιμες γνώσεις; Γνώσεις οι οποίες σου ανοίγουν λίγο παραπάνω τον ορίζοντα;

Στην Τρίτη Λυκείου πάλι, καταργούνται τα μαθήματα επιλογής του ελεύθερου και γραμμικού σχεδίου. Άλλο πάλι και τούτο. Και τα παιδιά που θέλουν να δώσουν εξετάσεις σε Σχολές Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Γραφιστικής, Διακόσμησης, Συντήρησης Έργων Τέχνης, Πολυμέσων και όλων των Καλλιτεχνικών Ειδικοτήτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τι θα γίνει;

Με την κατάργηση του σχεδίου στο σχολείο, το φροντιστήριο γίνεται έτσι μονόδρομος για τους υποψήφιους των παραπάνω σχολών. Αυτό, αλήθεια, δεν πέρασε ποτέ από τον κατά τα άλλα δαιδαλώδη εγκέφαλο της κ. Κεραμέως; Είναι να απορεί κανείς πάντως με κάποιες αποφάσεις.

Δεν είναι μία, ούτε δύο, είναι αναρίθμητες οι μελέτες που μιλάνε για τη χρησιμότητα της καλλιτεχνικής παιδείας στο σχολείο, και στο δικό μας το ταλαίπωρο εκπαιδευτικό σύστημα έχει καταντήσει να είναι ο παρίας του.

Είναι μια ώρα την οποία αφαιρούμε ελαφρά τη καρδία απ’ το πρόγραμμα, επειδή οι μαθητές δεν πατάνε. Παρόλα αυτά, στις Πανελλήνιες που θα δώσουν αυτοί οι μαθητές, μπορεί να ερωτηθούν «Ποιο ρόλο έχει η ποίηση στην προσωπική σας ζωή;», «Ποια η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων;» και «Ποιος ο ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου;».

Και αυτές τις ερωτήσεις θα τις κάνει στα παιδιά ένα εκπαιδευτικό σύστημα που πετσοκόβει εντός του όλο και περισσότερο εκείνα τα ερεθίσματα που θα σπρώξουν τους νέους να επισκεφτούν μια έκθεση, ν’ ανοίξουν ένα βιβλίο, να διαβάσουν ένα ποίημα ή να ακόμα και να το γράψουν.

Τι ειρωνεία και θράσος μαζί, ε; Και που, σημειώστε το αυτό, αν απαντήσει το παιδί σ’ αυτές τις ερωτήσεις των εξετάσεων με κάθε ειλικρίνεια, φοβάται, ή μάλλον είναι σίγουρο ότι θα του πετσοκόψουν και τον βαθμό.

Οπότε καταλήγει να γράφει: «Ποίηση και λογοτεχνία κατέχουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μου… Έχω πάντα μια στοίβα βιβλία στο κομοδίνο μου για ν’ ακουμπάω το play station και το κινητό…»

Όλα, εξάλλου, συνοψίζονται στην παρακάτω αυθόρμητη απάντηση που μου έδωσε ο γιος της γειτόνισσας, με εξαίσια αίσθηση χιούμορ, όταν τον ρώτησα πώς τα πήγε στο μάθημα της λογοτεχνίας: «Κυρία εύα, έχω γράψει τόσα ψέματα, που πρέπει να πάω αμέσως να εξομολογηθώ…»

Με αγάπη εύα



Βαθμολόγησε την ΗΧΩ:


Συνολική βαθμολογία:

4.6
4.6 rating
4.6 από 5 αστέρια (βασισμένο σε 712 αξιολογήσεις)
Τέλειο80%
Πολύ καλό10%
Μέτριο2%
Φτωχό1%
Κακό7%

Terra Greca - Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων - Φλώρινα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll Up