ΑΕΕΚΕ: Οι εκπαιδευτικοί στυλοβάτες της δημόσιας εκπαίδευσης σε αυτήν τη δύσκολη συγκυρία

Κοινοποιώντας δείχνεις το ενδιαφέρον σου...

Σ’ αυτήν την πρωτόγνωρη κατάσταση που βιώνει όλος ο πλανήτης, με την πανδημία του κορονοϊού και τις νέες δύσκολες συνθήκες που δημιουργούνται από τα έκτακτα μέτρα περιορισμού της εξάπλωσης του covid-19, οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης βρισκόμαστε καθημερινά δίπλα στους μαθητές μας και στους γονείς τους. Είμαστε δίπλα τους με όρους στήριξης και εμψύχωσης, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη την ψυχοσυναισθηματική στήριξη που χρειάζονται μικροί και μεγάλοι εξαιτίας της ραγδαίας αλλαγής της καθημερινότητας. Είμαστε δίπλα τους με όρους ανθρωπιάς και αλληλεγγύης, καθώς αρκετοί γονείς των μαθητών μας τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν εργάζονται, έχει περικοπεί ο μισθός τους ή αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο της απόλυσης και της ανεργίας.

Παράλληλα, από την πρώτη στιγμή είμαστε και θα είμαστε δίπλα στους μαθητές μας υπό το πρίσμα της παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η εκπαιδευτική κοινότητα, αντιλαμβανόμενη το μακροχρόνιο κλείσιμο των σχολικών μονάδων, ενήργησε  άμεσα και ανταποκρίθηκε στην εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που υπάρχουν και είναι γνωστές τόσο στο υπουργείο όσο και σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Επισημάναμε όμως ως Κλάδος και ουσιαστικά ζητήματα που προκύπτουν τα οποία είναι χρήσιμο να τα επισημάνουμε για ακόμη μια φορά, αναφορικά με τις σημερινές συνθήκες εφαρμογής της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης:

  • Πρόκειται για μια επικουρική-υποστηρικτική εκπαιδευτική διαδικασία, ενταγμένη στις ανάγκες που θέτει το ιδιόμορφο έκτακτο πλαίσιο που ζούμε, και κατά συνέπεια πραγματοποιείται σε επίπεδο ανατροφοδότησης και όχι για τη διδασκαλία νέας ύλης.
  • Δεν εξασφαλίζεται η ισότητα ευκαιριών, καθώς το μέτρο δεν μπορεί να «αγκαλιάσει» το σύνολο των μαθητών (λόγω διαθεσιμότητας ηλεκτρονικών υπολογιστών, πρόσβασης στο διαδίκτυο). Για τον λόγο αυτό ο Κλάδος πρότεινε άμεσα η κυβέρνηση να φροντίσει για τον εξοπλισμό με ηλεκτρονικούς υπολογιστές όλων των οικογενειών που δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια καθώς και τη δυνατότητα πρόσβασής τους στο διαδίκτυο.

Μετά το πρώτο διάστημα αυτής της νέας πραγματικότητας, οφείλουμε να υπογραμμίσουμε ορισμένα ζητήματα που έχουν διαπιστωθεί στην προσπάθεια λειτουργίας της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης:

  • Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και οι πλατφόρμες, που προτάθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα σύνδεσης και ταχύτητας, γεγονός που καθυστερεί σε μεγάλο βαθμό τη δυνατότητα εγγραφών των μαθητών και των εκπαιδευτικών.  Αυτό αποδεικνύεται και από τη νέα παράταση που δόθηκε για την εγγραφή όλων στο ΠΣΔ μέχρι τις 30 Μάρτη.
  • Το Υπουργείο Παιδείας, δυστυχώς, βασίστηκε στη λογική της επικοινωνίας με αλλεπάλληλες συνεντεύξεις της πολιτικής ηγεσίας «πως όλα βαίνουν καλώς», αλλά στην πραγματικότητα δεν έκανε απολύτως τίποτα για τους μαθητές που δεν έχουν τα τεχνικά μέσα για την ισότιμη συμμετοχή στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
  • Το Υπουργείο Παιδείας δεν παρείχε καμία στήριξη στους εκπαιδευτικούς που κι αυτοί αντιμετωπίζουν τα ίδια ζητήματα με τις οικογένειές τους (παιδιά σε σχολική ηλικία ή συζύγους που δουλεύουν εξ αποστάσεως, αναγκαιότητα πολλών ηλεκτρονικών υπολογιστών για να μπορούν να ανταπεξέλθουν στον ρόλο τους).

Μέσα σε όλο αυτό το πλαίσιο και την προσπάθεια των εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών να λειτουργήσουν με την ασύγχρονη μορφή εξ αποστάσεως εκπαίδευση, το Υπουργείο Παιδείας λίγες μέρες αργότερα εκδίδει νέα εγκύκλιο η οποία ανατρέπει τα δεδομένα και επιδιώκει να εισάγει τη σύγχρονη μορφή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (απευθείας διδασκαλία και μετάδοση μαθήματος σε πραγματικό χρόνο από εκπαιδευτικό, μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, σε μαθητές, που παρακολουθούν ζωντανά μέσω υπολογιστή/τάμπλετ).

Ωστόσο, εδώ προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα-ζητήματα λειτουργίας, ισοτιμίας, καθολικότητας και εφαρμογής της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης:

  • Ποιο είναι άραγε το παιδαγωγικό υπόβαθρο και σε ποια θεωρία μάθησης στηρίζεται το Υπουργείο, ώστε να πιστεύει ότι μπορεί αυτή η μορφή εκπαίδευσης να λειτουργήσει καθολικά στο Δημοτικό σχολείο;
  • Πώς μπορούν μαθητές χωρίς υπολογιστή, χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο να έχουν ταυτόχρονη πρόσβαση;
  • Πώς διασφαλίζεται η καθολικότητα της συμμετοχής για όλα τα παιδιά, όρος απαραίτητος για την παροχή της δημόσιας εκπαίδευσης;
  • Πώς μπορούν να συνδεθούν δύο μαθητές δημοτικού ή δημοτικού-γυμνασίου την ίδια ώρα από έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή για να παρακολουθήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία;
  • Πώς μπορεί ο εκπαιδευτικός να συμμετέχει στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, όταν την ίδια ώρα τα παιδιά του θα πρέπει να παρακολουθούν το δικό τους διαδικτυακό μάθημα;

Μέχρι σήμερα έχει διαφανεί πως εκπαιδευτικοί και σχολικές μονάδες έχουν επαφή με τους μαθητές με διάφορους, ποικίλους και αποδοτικούς τρόπους (mail, blog και ιστοσελίδες σχολείων, πλατφόρμες επικοινωνίας). Η δυνατότητα ελεύθερης επιλογής από τους εκπαιδευτικούς των προσφορότερων μέσων (με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων και του κάθε Συναδέλφου) για να διατηρήσουν αυτήν την επαφή με τους μαθητές τους αποτελεί και τον πυρήνα της ουσιαστικής εκπαιδευτικής διαδικασίας που απαιτείται αυτή την περίοδο και για όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί να παραμείνουν κλειστά τα σχολεία.

Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, θέλοντας να ανεβάσει υψηλότερα τον επικοινωνιακό πήχη, επιδιώκει την ένταξη του Δημοτικού σχολείου στη Σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση αναζητώντας στην ουσία τρόπους να αποποιηθεί την κοινωνική ευθύνη που οφείλει να επιδείξει η Πολιτεία. Κοινωνική ευθύνη απέναντι σε όλους αυτούς, που δεν έχουν τα απαραίτητα μέσα για οικονομικοκοινωνικούς λόγους ώστε να συνδεθούν με σύγχρονες μορφές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Στην αντίπερα όχθη, οι εκπαιδευτικοί αναγνωρίζοντας την ατομική μας ευθύνη με όρους συλλογικής συνείδησης, με ό,τι μέσα διαθέτουμε, παλεύουμε για μια καλύτερη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές μας. Κάθε προσπάθεια σπίλωσης των εκπαιδευτικών που  επιχειρείται το τελευταίο διάστημα από “δημοσιογράφους” σε συνεντεύξεις και σε αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δε μας «αγγίζει». Τόσο οι μαθητές μας όσο και οι γονείς τους γνωρίζουν πολύ καλά την αγωνία και τη στήριξη προς αυτούς που επιδεικνύουν οι εκπαιδευτικοί αυτήν τη δύσκολη περίοδο. Επίσης, για τη σοβαρότητα που έχουν οι απόψεις ορισμένων ‘’δημοσιογράφων’’ και για τη συστηματική προσπάθειά τους να υποβαθμίσουν τη δημόσια εκπαίδευση, ας μην ξεχνάμε πως είναι οι ίδιοι που μέχρι χθες μιλούσαν με τα χειρότερα λόγια για τα νοσοκομεία  και υποστήριζαν ένθερμα την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας υγείας ενώ σήμερα τους βλέπουμε να “χειροκροτούν” τους γιατρούς και όλο το προσωπικό του δημόσιου συστήματος υγείας και να το εξυμνούν.

Ως Ανεξάρτητη Ενωτική Εκκίνηση Εκπαιδευτικών Π.Ε. προτείνουμε:

  • Να σταματήσει από την πλευρά του Υπ. Παιδείας η επικοινωνιακή διαχείριση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η έμμεση στοχοποίηση των εκπαιδευτικών. Την ευθύνη για την κατά περίπτωση μη υλοποίησή της φέρει αποκλειστικά το Υπουργείο Παιδείας και η Κυβέρνηση.
  • Να προχωρήσει η Κυβέρνηση σε έκτακτη κρατική χρηματοδότηση για την ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία.
  • Να χρησιμοποιηθεί η δημόσια τηλεόραση  (ΕΡΤ και Τηλεόραση της Βουλής) και η δημόσια Ραδιοφωνία ως εργαλείο για την εκπαίδευση των μαθητών μας (εκπαιδευτική τηλεόραση, προγράμματα υγείας και περιβάλλοντος, ταινίες από παιδικά και μαθητικά φεστιβάλ, κ.ά.). Σε κάθε περίπτωση να μην υπάρξει εμπλοκή στην όλη διαδικασία ιδιωτικών παρόχων και εταιρειών πληροφορικής για λόγους, αρχικά, διασφάλισης των προσωπικών δεδομένων μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών.
  • Να γίνει  διαμοιρασμός πλατφορμών (Ασύγχρονης και Σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης) στην Πρωτοβάθμια και στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
  • Στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι πλατφόρμες θα πρέπει να είναι ενδεικτικές σύμφωνα με την ηλικία των μαθητών και διαφορετικές από τις υπόλοιπες βαθμίδες εκπαίδευσης ώστε να μη «σέρνεται» το σύστημα.  
  • Να εκδοθούν όλοι οι κωδικοί αυτόματα από το Υπουργείο Παιδείας απευθείας για κάθε μαθητή, εφόσον υπάρχουν τα στοιχεία των μαθητών, και να αποσταλούν στα προσωπικά mail τους ή των γονιών τους.
  • Οι εκπαιδευτικοί να αξιοποιήσουν κάθε πρόσφορο τρόπο για να έρθουν σε επαφή με τους μαθητές τους υλοποιώντας το πνεύμα των οδηγιών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (κατόπιν συλλογικών διαδικασιών σε επίπεδο σχολικής μονάδας).
  • Τα στελέχη εκπαίδευσης (Περιφερειακοί, Διευθυντές Εκπαίδευσης, Συντονιστές Εκπαιδευτικού έργου) να αποτελούν συμπαραστάτες και υποστηριχτές σε αυτή τη συγκυρία των εκπαιδευτικών συμβάλλοντας στην ομοψυχία που απαιτείται για να διασφαλιστεί η επαφή των μαθητών μας με την εκπαιδευτική διαδικασία.

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΕΝΩΤΙΚΗ ΕΚ-ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε.



Βαθμολόγησε την ΗΧΩ:


Συνολική βαθμολογία:

4.6
4.6 rating
4.6 από 5 αστέρια (βασισμένο σε 759 αξιολογήσεις)
Τέλειο80%
Πολύ καλό10%
Μέτριο2%
Φτωχό1%
Κακό7%

Terra Greca - Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων - Φλώρινα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll Up