Βασικές Έννοιες Μάρκετινγκ (του Σταμάτη Γαργαλιάνου)

Άρθρο του Σταμάτη Γαργαλιάνου – Πτυχιούχου Πανεπιστημίου Μακεδονίας

Σταμάτης Γαργαλιάνος (β)«Μάρκετιγκ» είναι όλες εκείνες οι συστηματικές, μεθοδευμένες και προγραμματισμένες ενέργειες που σκοπό έχουν την αύξηση και διευκόλυνση της κυκλοφορίας και πώλησης των προϊόντων από τον παραγωγό στον καταναλωτή.

Σε γενικές γραμμές το Μάρκετιγκ είναι η ικανότητα διερεύνησης και ικανοποίησης των επιθυμιών του καταναλωτή, με ενέργειες που ξεκινούν από την σύλληψη ακόμη της ιδέας παραγωγής ενός προϊόντος, μέχρι και την «after sales service» («μετά την πώληση εξυπηρέτηση») του καταναλωτή. Επιπλέον το σύγχρονο Μάρκετιγκ δεν αποβλέπει μόνο στην ικανοποίηση των ατομικών αναγκών του καταναλωτή, αλλά λαμβάνει υπόψη του και τις προσταγές της ευρύτερης κοινωνίας της οποίας αποτελεί μέλος, καθώς επίσης και το περιβάλλον.

Όμως το σωστό Μάρκετιγκ ξεκινά ΠΡΙΝ από την παραγωγή των προϊόντων και τελειώνει ΜΕΤΑ την κατανάλωσή τους από τους αγοραστές.

Συγκεκριμένα, ο παραγωγός οφείλει να κάνει μια έρευνα αγοράς ΠΡΙΝ παράξει το προϊόν του, δηλαδή για να μάθει το τι είδους προϊόν ζητά ο καταναλωτής, έτσι ώστε να το κατασκευάσει σωστά. Αυτό ονομάζεται «Προ-Μάρκετιγκ». Οι δε πωλητές (π.χ. Σούπερ-Μάρκετς) οφείλουν να εξυπηρετούν τους καταναλωτές ΚΑΙ ΜΕΤΑ την πώληση, για τυχόν παράπονα που έχουν.

Αυτό το τελευταίο ονομάζεται «Μετά-Μάρκετιγκ». Στα πλαίσια αυτού εντάσσεται και η μετα-αγοραστική διαφήμιση του τύπου «σας παρουσιάζουμε τους καταναλωτές που έμειναν ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες μας» (π.χ. τα ινστιτούτα αδυνατίσματος).

ΤΟ ΑΝΥΠΑΡΚΤΟ «ΚΟΥΜΠΙ» ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ.

Όταν ένας άνθρωπος βγαίνει στην αγορά να ψωνίσει, προσπαθεί να βρει την καλύτερη τιμή σε συνδυασμό με την καλύτερη ποιότητα. Σύντομα, στην βόλτα του στην αγορά, ανακαλύπτει πως ποτέ δεν θα είναι σίγουρος ότι βρήκε αυτόν τον -τέλειο- συνδυασμό : η αγορά είναι τόσο μεγάλη που δεν θα την εξερευνήσει ποτέ ολόκληρη, ώστε να είναι σίγουρος ότι βρήκε το πραγματικά ιδανικό προϊόν.

Ας κάνουμε τώρα μια υπόθεση και ας πούμε πως ένας εφευρέτης εφευρίσκει ένα . . .κουμπί που αν το πατήσεις, μπορείς να ζητήσεις να σου βρει αυτό το ιδανικό προϊόν που προαναφέραμε, χωρίς να κάνεις την παραμικρή επίσκεψη στα μαγαζιά. Δηλαδή πατώντας το, θα άκουγες μια φωνή να σου λέει «πήγαινε στο τάδε κατάστημα, οδός τάδε κλπ.». Αν αυτό το κουμπί όντως υπήρχε, δυο πράγματα θα συνέβαιναν στο τέλος κάποιων μηνών:

1. Θα «έσβηναν» πολλά μαγαζιά, κυρίως τα μικρότερα
2. Η αγορά, ως τόπος επίσκεψης ανθρώπων -αγοραστών- αλλά και ως χώρος παραγωγής και διανομής, θα εξαφανιζόταν και στη θέση της θα υπήρχαν μόνο τα ίδια, λίγα, μεγάλα καταστήματα, βιομηχανίες, έμποροι!!

Συνεχίζοντας την σκέψη μας θα λέγαμε μια τολμηρή φράση: «ευτυχώς που δεν υπάρχει αυτό το κουμπί!!». Διότι τώρα πολλά μικρά καταστήματα συνεχίζουν και υπάρχουν, δίνοντας μια διέξοδο σε πολλές οικογένειες να ζήσουν.

Τολμώντας ακόμη περισσότερο θα λέγαμε πως πολλές βιομηχανίες επίσης ζουν χάρις ακριβώς σ’ αυτήν την ανυπαρξία του «κουμπιού» : πολλά προϊόντα που παράγονται, ΔΕΝ είναι ούτε τα φθηνότερα, ούτε τα καλύτερα, εντούτοις οι καταναλωτές τα αγοράζουν, διατηρώντας, έμμεσα έτσι τους εργαζόμενους στις θέσεις εργασίας τους.

ΠΟΙΑ Η ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ «ΜΑΡΚΕΤΙΓΚ» ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ;

Η ελληνική γλώσσα είναι τόσο πλούσια που εύκολα μπορεί να απορρίψει κάθε ξένη λέξη που υπάρχει στο λεξιλόγιό μας και να δημιουργήσει αντίστοιχη ελληνική. Αξίζει να σημειωθεί πως η γαλλική κυβέρνηση πριν λίγα χρόνια απαγόρευσε, δια νόμου, την χρήση ξένων λέξεων -και ειδικά αγγλικών- στην δημόσια ζωή των Γάλλων πολιτών (δημόσιες υπηρεσίες, σχολεία κλπ).

Αν προσπαθήσουμε, λοιπόν να μεταφράσουμε στα ελληνικά την περίφημη λέξη «Μάρκετιγκ» -και για να καταλάβουμε καλύτερα τον ξένο αυτό όρο- θα ανακαλύψουμε πως πρέπει να βασισθούμε, αρχικά, στην αγγλική λέξη «Μάρκετ», που σημαίνει «Αγορά». Στη συνέχεια το επίθεμα «ιγκ», ΠΩΣ θα μεταφραζόταν;

Όλοι γνωρίζουμε πως το «ιγκ» αυτό χρησιμοποιείται στην αγγλική γλώσσα για κάτι δυναμικό, κάτι που κινείται (θυμηθείτε το doing = κάνοντας). ΄Αρα θα είχαμε το ελληνικό «-λογία», (όπως λέμε γεω-λογία, μυθο-λογία, φιλο-λογία, κλπ), δηλαδή τελικά θα έβγαινε η λέξη «Αγοραλογία».

Άρα θα λέγαμε πως, τελικά, το Μάρκετιγκ μελετά τα ζητήματα της Αγοράς. Λέγοντας «αγορά» δεν εννοούμε, φυσικά, μόνο τον χώρο όπου βρίσκονται τα καταστήματα, αλλά όλο το σύστημα : βιομηχανίες, πελάτες, τιμές, προϊόντα, βιτρίνες, παράπονα πελατών, ανταγωνισμός, δίκτυα διανομής κ.α

ΠΩΣ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΕΞΑΣΚΕΙ ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΓΚ ΩΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ;

Δεν υπάρχει δόκιμη απόδοση του όρου «Επαγγελματίας του Μάρκετιγκ» σε μια ελληνική λέξη. Δυστυχώς η λέξη που χρησιμοποιείται είναι ξένη, δηλαδή η λέξη «Μάρκετερ» (κατά το «Μάνατζερ»). Αν εφαρμόσουμε τα όσα ειπώθηκαν στο προηγούμενο κεφάλαιο σχετικά με την μετάφραση του όρου αυτού, θα λέγαμε πως αντί για «Μάρκετερ», στην ελληνική γλώσσα, θα λέγαμε τον όρο «Αγοραλόγος».

Δυστυχώς όμως έχουμε όλοι συνηθίσει να μιλάμε γρήγορα και να μη χρησιμοποιούμε μεγάλες λέξεις. ΄Ετσι, δυστυχώς, για πολύ καιρό ακόμη θα λέμε «Μάρκετερ» και «Μάρκετιγκ», αντί για «Αγοραλόγος» και «Αγοραλογία».


Βαθμολόγησε την ΗΧΩ:


Συνολική βαθμολογία:

4.5
4,5 rating
4.5 από 5 αστέρια (βασισμένο σε 390 αξιολογήσεις)
Τέλειο85%
Πολύ καλό4%
Μέτριο2%
Φτωχό1%
Απαίσιο8%

Terra Greca - Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων - Φλώρινα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll Up