Μάρκετινγκ Εικαστικών Τεχνών (Του Σταμάτη Γαργαλιάνου)

Μάρκετινγκ είναι όλες οι μεθοδευμένες και συστηματικές ενέργειες που σκοπό έχουν να αυξήσουν και διευκολύνουν την ροή των προϊόντων ή υπηρεσιών από την παραγωγή (κατασκευή) μέχρι την κατανάλωση (αγορά). Διακρίνονται σε ενέργειες ΠΡΙΝ την παραγωγή και ΜΕΤΑ από αυτήν.

Το Μάρκετινγκ Εικαστικών, επίσης, χωρίζεται στις εξής κατηγορίες:

Διαφήμιση – Σχέσεις με το ΚΟΙΝΟ – Σχέσεις με τα Μ.Μ.Ε. – Βελτίωση του χώρου μας – Διεθνές Μάρκετιγκ – Δημόσιες Σχέσεις

Εδώ επιχειρείται μια οικονομική προσέγγιση των Καλών Τεχνών μέσω του Μάρκετινγκ. Αναλύονται, δηλαδή, βασικές έννοιες τεχνικών πωλήσεων από ζωγράφους ή γκαλερί, με στόχο να βοηθηθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση αυτή (καλλιτέχνες, έμποροι, ιδιοκτήτες αιθουσών Τέχνης κ.ά.)

Η ανάλυση που ακολουθεί διακρίνει το Μάρκετινγκ σε δυο μεγάλες κατηγορίες, αυτή των μεμονωμένων εικαστικών καλλιτεχνών και εκείνη των Εκθεσιακών Χώρων, κάθε είδους και μεγέθους. Διαφορετικό Μάρκετινγκ θα κάνει ένας εικαστικός καλλιτέχνης μόνος του, και διαφορετικό ένας εκθεσιακός χώρος. Διαφορετικό Μάρκετινγκ επίσης θα κάνει ένας Οίκος Δημοπρασιών ή ο Διευθυντής μιας Μπιενάλε.

Κοινό στοιχείο τους, πάντως, είναι ότι αμφότεροι οφείλουν να προσλαμβάνουν ειδικούς ανθρώπους, τους επονομαζόμενους Μάρκετερς, οι οποίοι γνωρίζουν πολύ καλύτερα από τους καλλιτέχνες να προωθούν καλλιτεχνικά έργα. Τίθεται εδώ ένα ερώτημα: έχοντας διαβάσει το παρόν (ή και άλλα εξειδικευμένα περί Μάρκετινγκ) κείμενο, μπορεί ένας εικαστικός καλλιτέχνης να προωθήσει τα έργα του τελείως μόνος του; Ο συγγραφέας του κειμένου αυτού πιστεύει πως όχι!

Μάρκετινγκ Εικαστικών Τεχνών - 2

ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ

Έννοιες και ορισμοί

Στην υποτιθέμενη ερώτηση «Τι είναι Μάρκετινγκ;» ο μέσος καταναλωτής θα απαντήσει: «είναι η διαφήμιση, η πώληση ή η προώθηση ενός προϊόντος» (Τζωρτζάκης & Τζωρτζάκη, 2002). Εν μέρει η απάντηση αυτή είναι σωστή αλλά και αρκετά ελλιπής. Οι ποικίλες μορφές που έλαβε το Μάρκετινγκ από την εμφάνισή του, η οποία ως τεχνική υφίσταται από την αρχαιότητα, μέχρι και σήμερα, διαφοροποιούσαν σε κάθε χρονική περίοδο τη λειτουργία του.

Άλλοτε συνδέθηκε με τη διαφήμιση και την προβολή και άλλοτε ταυτίστηκε με την προώθηση των προϊόντων και την αύξηση των πωλήσεων των επιχειρήσεων, γεγονός που επιβεβαιώνει τη συχνή καχυποψία των ανθρώπων απέναντι στη χρήση του.

Ιδού ένας άλλος ορισμός: ΄Ολες οι ενέργειες που στοχεύουν να διευκολύνουν και αυξήσουν την ροή των προϊόντων και υπηρεσιών.

Σε πιο σύνθετη ορολογία, το Μάρκετινγκ είναι «η ικανότητα διερεύνησης και ικανοποίησης των επιθυμιών του καταναλωτή, με ενέργειες που ξεκινούν από την σύλληψη ακόμη της ιδέας παραγωγής ενός προϊόντος, μέχρι και την «after sales service» («μετά την πώληση εξυπηρέτηση») του καταναλωτή». Ένας άλλος ορισμός λέει πως «Μάρκετινγκ είναι όλες εκείνες οι επιστημονικές, προγραμματισμένες και μεθοδικές ενέργειες που σκοπό έχουν την αύξηση και διευκόλυνση της κυκλοφορίας των προϊόντων ή υπηρεσιών από την παραγωγή (και πριν απ’ αυτήν) μέχρι και την κατανάλωση (και μετά απ’ αυτήν)». Επιπλέον το σύγχρονο Μάρκετινγκ δεν αποβλέπει μόνο στην ικανοποίηση των ατομικών αναγκών του καταναλωτή, αλλά λαμβάνει υπόψη του και την ευρύτερη κοινωνία της οποίας αποτελεί μέλος, καθώς επίσης και το περιβάλλον.

Στόχοι Μάρκετινγκ

Υπάρχουν δύο στόχοι Μάρκετινγκ, ο βραχυχρόνιος και ο μακροχρόνιος. Ο βραχυχρόνιος στόχος μπορεί να είναι η προσαρμογή των επιθυμιών των πελατών στα υπάρχοντα αγαθά, όμως ο μακροπρόθεσμος στόχος του είναι να προσαρμόσει τα αγαθά στις επιθυμίες των πελατών. Με άλλα λόγια, στο σύγχρονο Μάρκετινγκ εξυπηρετείται ο πελάτης στο διπλό ρόλο του, στο ρόλο του καταναλωτή και ταυτόχρονα του μέλους ενός οργανωμένου κοινωνικού συνόλου.

Μάρκετινγκ Εικαστικών Τεχνών - 3

ΤΟ ΜΙΓΜΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΄Η ΤΑ 4 «Ρ» ΤΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ

Το Μάρκετινγκ εμπεριέχει ορισμένα στοιχεία τα οποία το χαρακτηρίζουν και το ξεχωρίζουν από άλλες οικονομικές ενέργειες. Κατά σύμπτωση, στην αγγλική γλώσσα, αυτά τα στοιχεία (ως λέξεις) αρχίζουν και τα 4 από το αγγλικό γράμμα «Ρ» (Γαλάνης, 2006: 39). ΄Ετσι, προκειμένου να τα ενθυμούμαστε σε κάθε αφορμή καλύτερα, αποφασίσθηκε να ονομασθούν «τα 4 Ρ του Μάρκετινγκ». Αυτά είναι τα εξής:
· Place (χώρος)
· Price (τιμή)
· Product (προϊόν)
· Promotion (προώθηση)

Αυτά τα τέσσερα στοιχεία ονομάζονται και «Μείγμα Μάρκετινγκ».

Τι σημαίνουν όμως όλα αυτά τα στοιχεία;

Το Place (χώρος) είναι πολυδιάστατο διότι εξετάζεται τόσο ως χώρος που παράγεται το προϊόν (ατελιέ), όσο και ως χώρος πώλησης (γκαλερί-εκθεσιακοί χώροι) όσο επίσης και ως «κανάλια διανομής».

Το Price (τιμή) εξετάζεται ως τακτικές τιμολόγησης των προϊόντων υπό το πρίσμα του Μάρκετινγκ. Π.χ. σε χαμηλή τιμή θα προσφέρεται ένα έργο Τέχνης που μπαίνει για πρώτη φορά στην αγορά και σε υψηλή ένα άλλο που έχει γίνει γνωστό και ζητείται πολύ από τους καταναλωτές.

Το Product (προϊόν) εξετάζεται ως περιεχόμενο (υλικό, συστατικά κ.λπ.) σε σχέση με τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Μπορεί να συμβεί μια αλλαγή στη σύσταση του έργου Τέχνης (θέμα, χρώματα, κορνίζα, κλπ.) από τον μάρκετερ προκειμένου να πωληθεί περισσότερο.

Τέλος το Promotion (προώθηση) είναι όλες εκείνες οι ενέργειες ενός Μάρκετερ προκειμένου, ένα έργο Τέχνης που δεν πωλείται εύκολα ή γρήγορα, δηλαδή να «προ-ωθηθεί» προς τους αγοραστές πιο δυναμικά.

Σταμάτης Γαργαλιάνος


Βαθμολόγησε την ΗΧΩ:


Συνολική βαθμολογία:

4.6
4,6 rating
4.6 από 5 αστέρια (βασισμένο σε 177 αξιολογήσεις)
Τέλειο87%
Πολύ καλό4%
Μέτριο2%
Φτωχό2%
Απαίσιο5%

Terra Greca - Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων - Φλώρινα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll Up