Οι Χριστιανοί απέναντι στο σύγχρονο οικολογικό ζήτημα (του Παναγιώτη Κούτση)

Κοινοποιώντας δείχνεις το ενδιαφέρον σου...

Το παγκόσμιο οικολογικό ζήτημα αποτελεί μια πολύ μεγάλη πληγή για το πλανήτη. Το έκαναν γνωστό για άλλη μια φορά,  οι πρόσφατες μεγάλες καταστροφικές φωτιές στην Αυστραλία ,που απασχόλησαν τις αρχές του χρόνου τους πολίτες σε όλο τον κόσμο. Οι αληθινά φρικτές εικόνες με το αποπνικτικό κόκκινο νέφος μαζί με άλλες πολλές, που είδαν το φως της δημοσιότητας ήταν ορατές από τους χρήστες του διαδικτύου και των κοινωνικών δικτύων, ώστε με τον τρόπο τους, να προκαλέσουν έντονη ανησυχία σε όλους μας .

Έτσι ένας τοπικός κίνδυνος έγινε παγκόσμιος.  Οι σκέψεις για τις συνέπειες της καταστροφής,  σχολιάστηκαν κι αυτές με πολλούς τρόπους.

Αλλά και τα δημόσια μέσα αυτές τις μέρες, κάλυψαν ιδιαίτερα αυτό το γεγονός: υπολογίζεται μάλιστα  ότι οι εκτάσεις που έγιναν στάχτη αγγίζουν τα 50 εκατομμύρια στρέμματα με την πιθανότητα να είναι  πολύ παραπάνω του αριθμού που έχει δοθεί, περίπου 1,25 δισεκατομμύρια ζώα έχουν χαθεί, ενώ 28 ήταν τα ανθρώπινα θύματα στα οποία προστίθενται άλλα 4 άτομα από τις  προηγούμενες πυρκαγιές του Σεπτεμβρίου του 2019 ,που είχαν αιτία τις υψηλές θερμοκρασίες και την ξηρασία που πλήττει την χώρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά από τις επίσημες πηγές και ειδησιογραφικά μέσα. ¹ ²

Μια θεολογική ματιά στα γεγονότα

Βρισκόμαστε είτε λίγο, είτε πολύ σε μια εποχή που είναι γεμάτη από ραγδαίες αλλαγές (προσωπικές,κοινωνικές κτλ …) και νέες κατοχές-εξαρτήσεις για τον άνθρωπο. Την μεγαλύτερη όμως αγωνία την παρατηρούμε στον κίνδυνο για την ισορροπία του πλανήτη.

Σύμφωνα με τις απόψεις που κατά καιρούς έχουν εκφράσει περιβαλλοντολόγοι τα αποτελέσματα  δείχνουν ότι όσα συμβαίνουν στο κλίμα τείνουν να γίνουν ανεπανόρθωτα σε βαθμό που δηλητηριάζουν την ομαλή συμβίωση των κατοίκων σε πολλές περιοχές της γης.

Οι διαταραχές αυτές είναι φυσικό, με την εξέλιξη που έχουν λάβει να γίνουν ένα παγκόσμιο πρόβλημα. Ακραία φαινόμενα έχουν δώσει διάφορες αφορμές για συζητήσεις όχι μόνο στον χώρο των ειδικών που ερευνούν την δραματική ανάπτυξη της κλιματικής αλλαγής αλλά και Χριστιανών πιστών, των θρησκευτικών και εκκλησιαστικών τους ηγετών σε Δύση και Ανατολή, αλλά και προσώπων άλλων θρησκευτικών πεποιθήσεων ή ανεξάρτητων από αυτές, που θέτουν την πνευματική και ηθική διάσταση ³ που έχει το θέμα.

Η Θρησκεία συνεχίζει ομολογουμένως όπως λέγεται να έχει: καθοριστικό και συνετό λόγο στον δημόσιο χώρο, να επηρεάζει θετικά ακόμη εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους σε πολλές μεριές του κόσμου και να έχει πρόσβαση με τους εκπροσώπους της  σε αξιόπιστες διεθνείς οργανώσεις. Να εμπνέει στην κατεύθυνση μιας υπεύθυνης και βιώσιμης λύσης.

Στόχος άλλωστε του  Χριστιανού, μπροστά στηνσημερινή κατάσταση είναι να τοποθετηθεί όσο έγκαιρα και δυναμικά μπορεί, σε όλα όσα τον αφορούν ιδιαίτερα τώρα σε μια περίοδο αυτή της τρίτης χιλιετίας  με τα τόσα ανοιχτά και δυσεπίλυτα ζητήματα, τα οποία -σωστά-και πρέπει να τον απασχολήσουν σαν πολίτη και πιστό, ώστε να καταθέσει την μαρτυρία του ενώπιον του κόσμου, κυρίως όμως να καταλάβει πως δεν ζει μόνο για τον εαυτό του αλλά πορεύεται και συμμετέχει ξεχωριστά  μέσα στην ανθρωπ. ιστορία.

Άστοχα έχει καθιερωθεί η άποψη ότι οι Χριστιανοί είναι αδύναμοι για να αντιδράσουν σε θέματα που αφορούν την προσωπική και κοινωνική ζωή, να αρθρώσουν ριζοσπαστικό πολιτικό λόγο.

Οι Χριστιανικές Εκκλησίες που δρουν σε Ευρώπη,  Ασία, Αφρική, Αμερική ακόμη και στην Ωκεανία που μας απασχολεί, αποδεικνύουν στην πράξη με τις ομάδες πιστών που διαθέτουν: το αντίθετο, έρχονται πιο κοντά όταν τοποθετούνται για τέτοια σημαντικά  κοινά ζητήματα τα οποία παραμένουν άλυτα.⁴

Ο Πάπας Φραγκίσκος ο Ά ⁵ και ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναφέρονται -αιχμηρά- και οι δύο, με επίσημες δηλώσεις τους για την κρίση του φυσικού κόσμου, σε ένα οξύ πρόβλημα το οποίο με το μέγεθος να έχει λάβει πρωτοφανή έκταση και να αφορά έτσι όλη την ανθρωπότητα,⁶ η οποία πρέπει να ακολουθήσει επιτέλους μια υπεύθυνη στάση για επιστρέψει το οικοσύστημα σε συνθήκες αρμονίας, η προσπάθεια για την χρήση των φυσικών πόρων σε καλούς σκοπούς για όσους έχουν ανάγκη και η μη σπατάλη τους ⁷ , την καταδίκη της καταναλωτικής ασυδοσίας και της πλεονεξίας ⁸ .

Τέλος μια προσωπική απορία, γιατί η φωτεινή παρέμβαση αυτών των πιστών που το επιθυμούν, στο κοινό μέτωπο απέναντι στην παντοδυναμία του φόβου και του Κακού , να μην μπορεί να εκφράζεται και από μια ακτιβιστική στάση ή συμμετοχή σε κινηματικές δράσεις υπέρ του συλλογικού Καλού ; ⁹

Η διοικούσα Εκκλησία τι έχει να χάσει από μια τέτοια χρήσιμη συνύπαρξη με τις  κοινωνικές – πολιτικές  οργανώσεις και δίκτυα ;

Μακάρι να βρεθούν ευήκοα ώτα….

Παναγιώτης Κούτσης – φοιτητής


Σημειώσεις

¹ Οι πληροφορίες από τους παρακάτω συνδέσμους με τα στοιχεία μέχρι στιγμής να ποικίλουν :

https://www.google.com/amp/s/www.alfavita.gr/kosmos/308959_terastia-katastrofi-stin-aystralia-stahti-ekatommyria-stremmata-nekra-ekatontades%3famp (ανάκτηση: 27.1.2020)

https://www.google.com/amp/s/www.news247.gr/kosmos/metraei-pliges-aystralia-26-nekroi-1-dis-zoa-nekra-traymatismena.7560307.amp.html (ανάκτηση: 27.1.2020)

https://www.google.com/amp/s/www.newsbeast.gr/environment/arthro/5868201/foties-stin-aystralia-sparaktikes-eikones-me-nekra-zoa-kai-olokaytoma-gia-tin-panida%3famp (ανάκτηση 27. 1.2020)

https://www.google.com/amp/s/www.news247.gr/kosmos/aystralia-ektasi-oso-i-irlandia-ekapsan-eos-tora-oi-foties.7562393.amp.html (ανάκτηση 27.1.2020)

https://neoskosmos.com/el/235812/oi-foties-kai-ti-tha-ginotan-an-i-afstralia-itan-planitis-what-if-australia-were-its-own-planet/ (ανάκτηση 27.1.2020)

² Πρόκειται κυρίως για  θηλαστικά, πουλιά και ερπετά ( αυτή είναι η τελευταία εκτίμηση του World Wildlife Fund Australia, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα βατράχια, τα έντομα και τα άλλα ασπόνδυλα). Όσο για τις συνέπειες στην υγεία των ανθρώπων, την ποιότητα του νερού και το κλίμα, είναι ακόμη πολύ νωρίς για να φανούν….

³ Το θέμα πέρα από οικονομικό, πολιτικό,  πολιτιστικό είναι με θεολογικούς όρους πνευματικό. Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος στην Μαρία Βασιλείου, εφημ. Τα Νέα Σαββατοκύριακο 9-10.11.2019, σελ.12-13  αναφέρει μεταξύ άλλων για την « κοινή υπόθεση που λέγεται οικολογία: Η οικολογία και η οικονομία προέρχονται από την ελληνική λέξη οίκος που είναι το σπίτι όλων των ανθρώπων.  Γι αυτό το χρέος είναι κοινό. Να δουλέψουμε όλοι μαζί για να αποφύγουμε τα ακραία φαινόμενα τα οποία ζούμε σήμερα. Έχουμε χρέος να αφήσουμε έναν πλανήτη υγιή για τις μέλλουσες γενιές.

Διαδικτυακά:  https://www.tanea.gr/2019/11/11/interviews/vartholomaios-stin-orthodoksia-den-yparxoun-alyta-provlimata/ (ανάκτηση 27.1.2020)

⁴ Αναλυτικά για την οικοθεολογία και χριστιανική  μαρτυρία για το  περιβάλλον στις μελέτες του π. Παναγιώτη Καποδίστρια: Κεφάλαια Θεολογίας του Περιβάλλοντος,  έκδοση Ιερά Μητρόπολη Ζακύνθου 2006 και του ιδίου ,στο Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος εκφραστής του Ορθόδοξου Θεολογικού Λόγου για το φυσικό περιβάλλον, Μορφωτικό Κέντρο λόγου Αληθώς, Ζάκυνθος 2014.

http://www.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html  (ανάκτηση 27.1.2020)

⁶ Στυλιανός Χ. Τσομπανίδης: Εκκλησία της Εξόδου, Οικουμένη-Κοινωνία-Άνθρωπος, θέματα οικουμενικού προβληματισμού Θεσσαλονίκη,  Οstracon Publishing 2018. Κεφ. 8 Η συμβολή της ορθόδοξης θεολογίας στην διαμόρφωση μιας οικουμενικής περιεκτικής οικολογίας σελ. 147 . Το βιβλίο αναφέρεται και στα ζητήματα όπως π.χ  : η αδικία,  η εκμετάλλευση, η κυριαρχία της οικονομίας της αγοράς, του χρήματος και των Τραπεζών, ο νεοφασισμός η ξενοφοβία,  ο ρατσισμός,  ο επικίνδυνα ακροδεξιός λόγος, οι πολιτικές και κοινωνικές συγκρούσεις  το μίσος, ο πόλεμος και οι εχθρότητες, τα πυρηνικά όπλα και ο κίνδυνος από αυτά,  ο διχασμός,  η βία και  η ένταση των φυλετικών και ταξικών διαφόρων,  οι διάφορες μορφές  δουλείας ανά τον κόσμο , ο νεοφιλελευθερισμός τα οποία δεν αγνοεί ο συγγραφέας και καταθέτει πάνω σε αυτά την δική του θεολογική ματιά.

⁷ Απόσπασμα από την επίσημη ομιλία του Φραγκίσκου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την Τρίτη 25.11.2014

⁸ Ο Νεκτάριος Πενταπόλεως , ο νέος άγιος και Πατέρας της Εκκλησίας γράφει κατατοπιστικά πάνω στο θέμα: Ο πλεονέκτης δεν αγαπάει όσα  έχει κατακτήσει’ ευχαριστιέται μόνο με την προσδοκία,την αναμονή του κέρδους, του πλούτου, του αγαθού. Αυτό όμως εκπνέει από την στιγμή που το αποκτά. Αντίθετα, η αγάπη σ’ αυτά που έχουν αποκτηθεί,διώχνει μακριά την πλεονεξία και φέρνει την αυτάρκεια. Η   δε αυτάρκεια φέρνει τον χορτασμό….
Στο “ Γνώρισε τον εαυτό σου” , Κείμενα Αυτογνωσίας, τόμος Ά,  Απόδοση στην Νέα Ελληνική: Ευανθία Χατζή, επιμέλεια κειμένου-επίμετρο  : Γιώργος Μπάρλος:  Περί πλεονεξίας και εικόνας του πλεονέκτη, σελ.  207.

⁹ Ιωάννα Σαχινίδου, Ελπίδα για τον πλανήτη,  Η Χριστολογική περιχώρηση στο πλαίσιο της σύγχρονης οικολογικής κρίσης,  Μαΐστρος 2019, σελ. 384. Η συγγραφέας αναφέρεται στην αλόγιστη εκμετάλλευση του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων όσο και στην καταδυναστευτική σχέση της ανθρώπινης εξουσίας προς την φύση, στο πλαίσιο της ερμηνείας της  οικοφεμινιστικής θεολογίας.  



Βαθμολόγησε την ΗΧΩ:


Συνολική βαθμολογία:

4.6
4.6 rating
4.6 από 5 αστέρια (βασισμένο σε 738 αξιολογήσεις)
Τέλειο80%
Πολύ καλό10%
Μέτριο2%
Φτωχό1%
Κακό7%

Terra Greca - Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων - Φλώρινα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll Up