Ποιά η ερμηνεία της λέξης «Μάρκετιγκ» στα Ελληνικά; (του Σταμάτη Γαργαλιάνου)

Κοινοποιώντας δείχνεις το ενδιαφέρον σου...

Σταμάτης Γαργαλιάνος (β)
Σταμάτης Γαργαλιάνος

Η ελληνική γλώσσα είναι τόσο πλούσια που εύκολα μπορεί να απορρίψει κάθε ξένη λέξη που υπάρχει στο λεξιλόγιό μας και να δημιουργήσει αντίστοιχη ελληνική. Αξίζει να σημειωθεί πως η γαλλική κυβέρνηση πριν λίγα χρόνια απαγόρευσε, δια νόμου, την χρήση ξένων λέξεων -και ειδικά αγγλικών- στην δημόσια ζωή των Γάλλων πολιτών (δημόσιες υπηρεσίες, σχολεία κλπ).

Αν προσπαθήσουμε, λοιπόν να μεταφράσουμε στα ελληνικά την περίφημη λέξη «Μάρκετιγκ» -και για να καταλάβουμε καλύτερα τον ξένο αυτό όρο- θα ανακαλύψουμε πως πρέπει να βασισθούμε, αρχικά, στην αγγλική λέξη «Μάρκετ», που σημαίνει «Αγορά».

Στη συνέχεια το επίθεμα «ιγκ», ΠΩΣ θα μεταφραζόταν; ΄Ολοι γνωρίζουμε πως το «ιγκ» αυτό χρησιμοποιείται στην αγγλική γλώσσα για κάτι δυναμικό, κάτι που κινείται (θυμηθείτε το doing = κάνοντας). ΄Αρα θα είχαμε το ελληνικό «-λογία», (όπως λέμε γεω-λογία, μυθο-λογία, φιλο-λογία, κλπ), δηλαδή τελικά θα έβγαινε η λέξη «Αγοραλογία».

Άρα θα λέγαμε πως, τελικά, το Μάρκετιγκ μελετά τα ζητήματα της Αγοράς. Λέγοντας «αγορά» δεν εννοούμε, φυσικά, μόνο τον χώρο όπου βρίσκονται τα καταστήματα, αλλά όλο το σύστημα : βιομηχανίες, πελάτες, τιμές, προϊόντα, βιτρίνες, παράπονα πελατών, ανταγωνισμός, δίκτυα διανομής κ.α.

Δεν υπάρχει δόκιμη απόδοση του όρου  «Επαγγελματίας του Μάρκετιγκ» σε μια ελληνική λέξη. Δυστυχώς η λέξη που χρησιμοποιείται είναι ξένη, δηλαδή η λέξη «Μάρκετερ» (κατά το «Μάνατζερ»). Αν εφαρμόσουμε τα όσα ειπώθηκαν στο προηγούμενο κεφάλαιο σχετικά με την μετάφραση του όρου αυτού, θα λέγαμε πως αντί για «Μάρκετερ», στην ελληνική γλώσσα, θα λέγαμε τον όρο «Αγοραλόγος».

Δυστυχώς όμως έχουμε όλοι συνηθίσει να μιλάμε γρήγορα και να μη χρησιμοποιούμε μεγάλες λέξεις. ΄Ετσι, δυστυχώς, για πολύ καιρό ακόμη θα λέμε «Μάρκετερ» και «Μάρκετιγκ», αντί για «Αγοραλόγος» και «Αγοραλογία».

ΤΟ ΜΕΙΓΜΑ ΜΑΡΚΕΤΙΓΚ Η ΤΑ 4 «Ρ» ΤΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΓΚ

Το Μάρκετιγκ εμπεριέχει ορισμένα στοιχεία τα οποία το χαρακτηρίζουν και το ξεχωρίζουν από άλλες οικονομικές ενέργειες. Κατά σύμπτωση, στην αγγλικά γλώσσα αυτά τα στοιχεία (ως λέξεις) αρχίζουν και τα 4 από το αγγλικό γράμμα «Ρ» και είναι τα ακόλουθα:

  • Place (χώρος)
  • Price (τιμή)
  • Product (προϊόν)
  • Promotion (προώθηση)

Αξίζει να σημειωθεί ότι μερικοί οικονομολόγοι θεωρούν ότι τα «Ρ» είναι τρία και κάποιοι άλλοι ότι είναι πέντε! Αυτό συμβαίνει διότι ορισμένα στοιχεία ενσωματώνονται σε κάποια άλλα και εξετάζονται από κοινού. Συγκεκριμένα μπαίνει ως πέμπτο το στοιχείο «Public», που όμως γενικότερα θεωρείται ως ενδογενές στοιχείο του «Promotion».

Άλλοι πάλι λένε πως δεν χρειάζεται να εξετάζεται το «Product» ως ξεχωριστό στοιχείο διότι εμπεριέχεται στα υπόλοιπα τρία. Καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως όσα και να είναι τα «Ρ», τελικά το Μάρκετιγκ θα εξετάζεται σε τόσο βάθος (αριθμός στοιχείων ή «Ρ») όση και η επιθυμία ανάλυσης του κάθε ερευνητή.

  • Το Place (χώρος) είναι πολυδιάστατο διότι εξετάζεται τόσο ως χώρος που παράγεται το προϊόν όσο και ως χώρος πώλησης, αλλά και «κανάλια διανομής».
  • Το Price (τιμή) εξετάζεται ως τακτικές τιμολόγησης σε επίπεδο Μάρκετιγκ.
  • Το Product (προϊόν) εξετάζεται ως περιεχόμενο (υλικό, συστατικά κλπ) σε σχέση με τις προτιμήσεις των καταναλωτών,
  • Τέλος το Promotion (προώθηση) είναι όλες εκείνες οι ενέργειες ενός Μάρκετερ προκειμένου ένα προϊόν που δεν πωλείται εύκολα ή γρήγορα, να «ωθηθεί» προς τους καταναλωτές.

Ένας Μάρκετερ που θέλει να δουλέψει σε μια επιχείρηση σε επίπεδο Μάρκετιγκ, οφείλει να χρησιμοποιήσει και τα τέσσερα αυτά στοιχεία, να τα «ανακατέψει» στις σωστές δόσεις (εξ ου και η λέξη «Μείγμα») ώστε να πετύχει το σωστό αποτέλεσμα, δηλαδή τις καλύτερες πωλήσεις.

Η ΑΝΑΓΚΗ (του καταναλωτή) ΓΕΝΝΑΕΙ ΤΟ ΠΡΟΪΟΝ ή ΤΟ ΠΡΟΪΟΝ ΓΕΝΝΑΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ;

Όταν ένας καταναλωτής πηγαίνει για ψώνια στο Σούπερ Μάρκετ, συχνά διαπιστώνει πως αγοράζει περισσότερα απ’ όσα είχε προγραμματίσει. Δηλαδή, παρά το γεγονός ότι είχε γραμμένα σε ένα χαρτάκι το τι έπρεπε να αγοράσει, τελικά φεύγει με πολύ περισσότερα.

Τι συμβαίνει;

Απλούστατα, και μόνο το ότι βλέπει ένα προϊόν σε ένα ράφι, του δημιουργεί την ανάγκη να το πάρει! Συχνά μάλιστα το παίρνει από το ράφι αφού πρώτα το έχει δει μέσα σε ένα άλλο καροτσάκι (άλλου καταναλωτή μέσα στο ίδιο Σούπερ Μάρκετ)! Και συχνά δεν φταίει η (ελκυστική) συσκευασία αλλά και μόνο απλά ότι το προϊόν υπάρχει στο ράφι.

Αυτά τα δεδομένα σημαίνουν πως, τελικά, δεν αγοράζουμε πάντα αυτά που θέλουμε και έχουμε πραγματικά ανάγκη αλλά και αυτά που ΔΕΝ έχουμε ανάγκη. Άρα τελικά, το προϊόν γεννά την ανάγκη (να το αγοράσουμε και να το χρησιμοποιήσουμε) και όχι η ανάγκη το προϊόν.

Αυτό είναι και το λάθος (μήπως, από μια άλλη οπτική γωνία, η εξυπνάδα;) των παραγωγών, οι οποίοι βασίζονται σ’ αυτή την τάση των καταναλωτών και γεμίζουν τα ράφια με ό, τι προϊόν μπορούν να φτιάξουν. Μήπως, όμως όλη η αγορά είναι βασισμένη σ’ αυτή τη τάση; Ας σκεφτούμε ότι πολλά από τα προϊόντα που αγοράζουμε, τελικά τα χρησιμοποιούμε εν μέρει ή και καθόλου!


Βαθμολόγησε την ΗΧΩ:


Συνολική βαθμολογία:

4.6
4,6 rating
4.6 από 5 αστέρια (βασισμένο σε 402 αξιολογήσεις)
Τέλειο85%
Πολύ καλό4%
Μέτριο2%
Φτωχό1%
Απαίσιο8%

Terra Greca - Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων - Φλώρινα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll Up