Προβλήματα στην κατασκευή του φράγματος Παπαδιάς (Π.Βότσης)

Βότσης Πέτρος - ΣημείωμαΑπό τη δεκαετία του 1950 θυμάμαι τις υποσχέσεις των πολιτικών των αστικών κομμάτων να υποδεικνύουν και να υπόσχονται την κατασκευή ενός φράγματος στο ποτάμι μας, ώστε να μη χάνεται το νερό του Χειμώνα και των βροχοπτώσεων. Έπρεπε σύμφωνα με τις εξαγγελίες τους να κατασκευαστεί ένας μεγάλος ταμιευτήρας νερού και να αξιοποιείται αυτό το νερό το Καλοκαίρι.

-Μα εμείς δεν έχουμε πρόβλημα με το νερό! Το νερό σ’εμάς φτάνει και περισσεύει, εμείς χωράφια δεν έχουμε κι από αυτά που έχουμε, λίγα μπορούν να ποτιστούν, δηλαδή αυτά που βρίσκονται δίπλα στον γεροπόταμο… Είπανε οι συγχωριανοί μας.

-Αν γίνει το φράγμα θα μπορείτε να ποτίζετε χωράφια που σήμερα δεν ποτίζονται. Θα κατασκευαστεί αρδευτικό δίκτυο σε μεγαλύτερο υψόμετρο από το σημερινό… Επέμειναν οι πολιτικοί.

Αυτά οι υποψήφιοι βουλευτές τα επαναλάμβαναν για πολλές δεκαετίες προεκλογικά, ώσπου έγινε το ατμοηλεκτρικό εργοστάσιο της ΔΕΗ στη Μελίτη και το νερό των γεωτρήσεων δεν επαρκούσε, συνεπώς το φράγμα έπρεπε να γίνει.

Δεν θα αναφερθώ στο τι έπρεπε να γίνει πρώτο, το εργοστάσιο ή το φράγμα. Η μελέτη προέβλεπε να γίνει πρώτα ο δρόμος για το φράγμα (μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει) και ακολούθως το φράγμα και στη συνέχεια το εργοστάσιο.

Η Παπαδιά ήταν ένα ακατοίκητο χωριό από την περίοδο του Εμφυλίου Πολέμου. Ο πληθυσμός της δεν ξεπέρασε ποτέ τους 150 κατοίκους και θεωρούνταν οικισμός της κοινότητας Σκοπού (Σέτινα). Βρισκόταν στην αρχή της πεδινής περιοχής του γεροποτάμου και ήταν ένα όμορφο και γραφικό χωριό. Μπορώ να πω ότι η Παπαδιά είχε «κουρνιάσει» σε μια αγκαλιά από βουνά και ήταν προστατευμένη στους πρόποδες του Καϊμάκτσαλαν από όλες τις κατευθύνσεις με άνοιγμα μόνο προς το Νότο. Ο χώρος του χωριού της Παπαδιάς επιλέχτηκε να είναι ο πυθμένας του ταμιευτήρα νερού.

Τα έργα άρχισαν, αλλά σταμάτησαν πολλές φορές. Οι συγχωριανοί μας που δούλευαν στο εργοτάξιο ισχυρίζονταν ότι η μεγαλύτερη καθυστέρηση του έργου έγινε όταν άρχισαν τις εργασίες εκσκαφής στο νεκροταφείο της Παπαδιάς τα χωματουργικά μηχανήματα. Κατά περίεργο τρόπο, λένε οι συγχωριανοί μας, τα μηχανήματα άρχισαν να χαλάνε!

Λέγεται στη περιοχή ακόμα και σήμερα ότι για τα χαλασμένα μηχανήματα έφταιγε ο «θυμός» των νεκρών. Με ποιο δικαίωμα τους χαλούσαν την ησυχία που για μερικούς ήταν ησυχία αιώνων; Οι νεκροί έχουν τεράστιες δυνάμεις και εκδικήθηκαν. Οι πιο πιστοί συγχωριανοί απέδιδαν το γεγονός στη Θεία Δίκη. Λέγανε ότι αν φώναζαν τον Παπά και διάβαζε τις κατάλληλες ευχές δεν θα είχαμε τόσες ζημιές στα μηχανήματα και η εταιρία κατασκευής δεν θα είχε εγκαταλείψει το έργο.

Το πιθανότερο βέβαια είναι τα μηχανήματα να ήταν παλιά και καταπονημένα αν και υπάρχουν άτομα μέσα από το εργοτάξιο που βεβαίωναν ότι ήταν καινούργια. Επίσης οι βλάβες μπορεί να προκλήθηκαν από τον κακό χειρισμό των μηχανημάτων.

Η πρώτη κατασκευαστική εταιρία που είχε αναλάβει το έργο, πτώχευσε και εγκατέλειψε το έργο. Έπειτα ήρθε άλλη εταιρία η οποία ανέλαβε το έργο από τη μέση και το ολοκλήρωσε. Οι συγχωριανοί μου πίστευαν ότι η πτώχευση της πρώτης εταιρίας προήλθε από τις συνεχείς βλάβες στα μηχανήματα και το εξοπλισμό.

Σήμερα ο ταμιευτήρας είναι έτοιμος μόνο που νέο δίκτυο άρδευσης δεν κατασκευάστηκε ποτέ κι έτσι η άρδευση γίνεται από το παλιό δίκτυο που προυπήρχε. Δεν αυξήθηκαν τα ποτιστικά ούτε κατά ένα στρέμμα.

Το φράγμα Παπαδιάς, όπως λέμε πια τώρα τον ταμιευτήρα νερού της ΔΕΗ, δέχεται πολλές επισκέψεις χωρίς να έχει την υποδομή για κάτι τέτοιο. Οι συγχωριανοί μου ελπίζουν ότι κάποτε θα αξιοποιηθεί το φράγμα και θα φέρει ανάπτυξη στο χωριό μας. Οι περισσότεροι ωστόσο πιστεύουν και περιμένουν αυτή η ανάπτυξη να έρθει ξαφνικά και απότομα.

Συχνοί θαμώνες του φράγματος είναι οι ερασιτέχνες ψαράδες, οι περισσότεροι κοντοχωριανοί, που σποραδικά πιάνουν καμιά ντόπια πέστροφα ή κανένα γριβάδι σαν τα πρεσπιώτικα… Αλλά ακόμα και για αυτούς τους ελάχιστους ψαράδες δεν υπάρχει υποδομή όπως στέγαστρα ας πούμε ή τουαλέτες, κάδοι απορριμάτων ή κάποιο καταφύγιο συνολικά αν προκύψουν δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Το φράγμα απέχει από το χωριό μας εφτά χιλιόμετρα και ο δρόμος δεν είναι καλός για τα επιβατηγά αμάξια αφού είναι ακόμα χωματόδρομος.


Βαθμολόγησε την ΗΧΩ:


Συνολική βαθμολογία:

4.5
4,5 rating
4.5 από 5 αστέρια (βασισμένο σε 384 αξιολογήσεις)
Τέλειο84%
Πολύ καλό4%
Μέτριο2%
Φτωχό1%
Απαίσιο9%

Terra Greca - Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων - Φλώρινα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll Up