Πως θα βελτιωθεί η Ελληνική Εκπαίδευση; – Β’ Μέρος (του Σταμάτη Γαργαλιάνου)

Σταμάτης Γαργαλιάνος (β)ΠΩΣ ΘΑ ΒΕΛΤΙΩΘΕΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ;
(σειρά άρθρων για τα όσα συμβαίνουν στα Σχολεία μας κάθε επιπέδου – προτάσεις για την βελτίωσή τους)

Στην όλη συλλογιστική περί καλών ή κακών καθηγητών εμπλέκονται και οι λεγόμενες καθηγητικές σχολές, δηλαδή αυτές που «βγάζουν» πτυχιούχους προορισμένους να διδάσκουν. Αυτό, πάλι, δεν είναι απόλυτο : κάποιοι πτυχιούχοι καθηγητικών σχολών (Παιδαγωγικά, Φιλολογικά Τμήματα) δεν γίνονται ποτέ δάσκαλοι ή καθηγητές και, αντιστρόφως, κάποιοι πτυχιούχοι μη-καθηγητικών σχολών (σχεδόν όλα τα υπόλοιπα Τμήματα Πανεπιστημίων) γίνονται. Το τελευταίο έγινε αντιληπτό από το Υπουργείο Παιδείας και αυτό θέσπισε τις λεγόμενες σχολές ΣΕΛΕΤΕ, αυτές που προορίζονται να διδάσκουν σε Τεχνολόγους την παιδαγωγική…

Κανείς όμως δεν ενδιαφέρθηκε για το πώς ένας πτυχιούχος καθηγητικών ή μη σχολών θα μπορεί να διδάξει σωστά. Η διδασκαλία είναι μια ολόκληρη τεχνική η οποία απαιτεί γνώσεις, ικανότητες και ταλέντο. Το τελευταίο σημαίνει πως σίγουρα κάποιοι μπορούν να διδάξουν άνετα και με επιτυχία σε μια τάξη χωρίς να έχουν ειδικευτεί στην Παιδαγωγική και κάποιοι άλλοι, όσα μαθήματα και να δεχθούν δεν πρόκειται να γίνουν ποτέ καλοί καθηγητές.

Έτσι μπορούμε να υποψιασθούμε πως πολλοί υποψήφιοι καθηγητές δεν πρόκειται να βελτιωθούν ή και να «αγγίξουν» το επίπεδο της καλής διδασκαλίας. Δηλαδή αυτό που λέμε «ταλέντο» μπορεί να αφορά πολύ λίγους και εκλεκτούς, οι οποίοι θα έχουν το μοναδικό προνόμιο να κάνουν, εκ φύσεως, πολύ καλό μάθημα, τόσο καλό που να δίνουν χαρά εντός της αίθουσας σε όλους σχεδόν τους φοιτητές τους.

Καλός σε κάτι σημαίνει απαραίτητα και καλός δάσκαλος;

Μεγάλη η παρεξήγηση που πλανάται σε όλη την Εκπαίδευση : ένας καλός π.χ. μουσικός είναι και καλός δάσκαλος μουσικής ! Αυτό δεν ισχύει, διότι η ποιότητα ενός ανθρώπου σε μια τέχνη ή δραστηριότητα (ακόμη και μακρόχρονη, ακόμη και σε παγκόσμια κλίμακα ποιότητας) δεν συνεπάγεται ότι μπορεί να διδάξει και να μεταδώσει τα όσα ξέρει σε μαθητές ή φοιτητές!

Είναι κάτι που δεν καταλαβαίνουν οι υπεύθυνοι διάφορων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και συχνά καλούν π.χ. μεγάλους καλλιτέχνες να διδάξουν μουσική, και στο τέλος (ή και γρήγορα) αντιλαμβάνονται πως οι μεγάλοι αυτοί καλλιτέχνες δεν είναι και καλοί παιδαγωγοί (έστω και μέτριοι) !

Η ψυχική και σωματική κόπωση των δασκάλων-καθηγητών (μικρο- και μακρο-χρόνια)

Καταλαβαίνουμε αμέσως αν ένας εκπαιδευτικός βαριέται μια μέρα ή και πάντα. Ναι, υπάρχουν πολλοί τέτοιοι καθηγητές και δάσκαλοι. Αρκετοί νιώθουν βαριεμάρα μερικές φορές, αλλά και άλλοι βρίσκονται συνεχώς σε μια φάση κούρασης και αδιαφορίας για το λειτούργημά τους. Αυτή η κατάσταση ίσως να οφείλεται στο γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί αυτοί δεν ήθελαν να γίνουν καθηγητές και μπαίνουν στις αίθουσες από αγγαρεία. Κάποιοι άλλοι σίγουρα δέχθηκαν από την αρχή της καριέρας τους ειρωνείες από τους μαθητές για τον τρόπο που εδίδασκαν και αυτό τους επηρέασε αρνητικά. ΄Ετσι διαρκώς βαριούνται. Τι να κάνουν όμως, οφείλουν να το «παίζουν» δάσκαλοι και καθηγητές, γιατί αλλιώς θα βρεθούν στην ανεργία…

Ας μην ξεχνάμε και την περίπτωση όπου βαριεστημένοι ή χωρίς εκπαιδευτικό οίστρο δάσκαλοι και καθηγητές επηρέασαν πολλούς μαθητές τους αρνητικά (για τα «γράμματα» γενικότερα) και έβγαλαν μαθητές που δεν συμπαθούν την Εκπαίδευση, το Σχολείο και την μελέτη. Π.χ. πολλοί είχαν την ατυχία να φοιτήσουν σε ένα Δημοτικό ή Γυμνάσιο όπου οι δασκάλες που υπήρχαν εκεί τους μετέδωσαν μια αδιαφορία για τα Γράμματα, μερικές μάλιστα ακόμη και την απέχθεια (ίσως γιατί δεν πέρασαν από σεμινάρια τέτοιου περιεχομένου). ΄Ετσι έφτασαν σε ένα σημείο να μην επιθυμούν να προχωρήσουν στις σπουδές τους, να μην θέλουν να διαβάσουν, να μην βρίσκονται σε εκπ. αίθουσες.

(δείτε το Α’ Μέρος | Γ’ Μέρος)

Το ανωτέρω άρθρο είναι ένα απόσπασμα από το νέο βιβλίο του Σταμάτη Γαργαλιάνου «Ο εκπαιδευτικός ως περφόρμερ» – εκδ. ΡΩΜΗ – Δεκ. 2017


Βαθμολόγησε την ΗΧΩ:


Συνολική βαθμολογία:

4.6
4,6 rating
4.6 από 5 αστέρια (βασισμένο σε 229 αξιολογήσεις)
Τέλειο85%
Πολύ καλό4%
Μέτριο3%
Φτωχό2%
Απαίσιο6%

Terra Greca - Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων - Φλώρινα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll Up