Πως θα βελτιωθεί η Ελληνική Εκπαίδευση – Α’ Μέρος (του Σταμάτη Γαργαλιάνου)

Σταμάτης Γαργαλιάνος (β)ΠΩΣ ΘΑ ΒΕΛΤΙΩΘΕΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ;
(σειρά άρθρων για τα όσα συμβαίνουν στα Σχολεία μας – προτάσεις για την βελτίωσή τους)

Κριτήρια καλού διδάσκοντα και καλού μαθητή-φοιτητή

Αλήθεια, ποιος είναι καλός διδάσκων (εντός της αίθουσας) και με ποια κριτήρια ; Λέμε εδώ «εντός» της αίθουσας διότι στην παράμετρο «προσλήψεις εκπαιδευτικών» υπάρχουν και άλλα κριτήρια, όπως οι διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ, η συγγραφή άρθρων και βιβλίων, κάτι που κατά την ταπεινή μας γνώμη δεν συνάδει με αυτό που λέγεται «διδασκαλία» : το να γράφεις σε εξετάσεις ή συνέδρια, δεν σημαίνει ότι είσαι καλός στην καθεαυτό διδασκαλία, κι αυτό είναι μια τεράστια παρεξήγηση που διέπει την Ανώτατη Εκπαίδευση εδώ και πολλά χρόνια.

Το ποιος είναι καλός δάσκαλος ή καθηγητής, βέβαια, είναι σχετικό. Για έναν μαθητή ή φοιτητή κάποιος Χ δάσκαλος ή καθηγητής είναι καλός και για κάποιον άλλο ο ίδιος διδάσκων είναι μέτριος ή και κακός !

Από μια άλλη πλευρά δεν πιστεύουμε πως 10χρονα, 15χρονα, 20χρονα και 24χρονα παιδιά μπορούν να ξεχωρίζουν έναν καλό από έναν κακό διδάσκοντα. Τους βάζουν όλους στο ίδιο «τσουβάλι» και αμφισβητούν την ύπαρξη καλών εκπαιδευτικών.

Η βελτίωσή του διδάσκοντα, όσον αφορά την σωματική και λεκτική του ύπαρξη στην αίθουσα, έχει να κάνει τόσο με όσα ο ίδιος μόνος του (μπορεί να) κάνει αλλά και σε όσα μπορούν να γίνουν σε σχέση με τους μαθητές ή φοιτητές του. Η δεύτερη περίπτωση αναφέρεται στις σωματικές και λεκτικές του ικανότητες και στις προσπάθειές του να τις βελτιώσει. Βέβαια, υπάρχουν διδάσκοντες που αρκεί να τους ακούμε και άλλοι που πρέπει ΚΑΙ να τους βλέπουμε : αυτό είναι και η πεμπτουσία του καλού δασκάλου.

Τέλος, υπάρχουν πολύ καλοί στο στήσιμο μέσα στην αίθουσα, αλλά καθόλου καλοί στη μεταδοτικότητα- Υπάρχει όμως και το αντίθετο : Να μην έχουν ικανότητες να δρουν ως περφόρμερς, αλλά να είναι εξαιρετικοί στην μεταδοτικότητα (δηλαδή απλά καθήμενοι σε μια έδρα, με μια καλή λεκτική έκφραση και ενδιαφέρουσα κίνηση στα χέρια και το πρόσωπό τους).

Ο διδάσκων ως περφόρμερ

Η εμφάνιση και η παρουσία του εκπαιδευτικού μέσα σε μια αίθουσα και ενώπιον μαθητών ή φοιτητών είναι ένα σύνολο που βασίζεται σε τρεις άξονες (επίπεδα) : α. το σώμα β. την φωνή γ. το περιεχόμενο των όσων λέει. ΄Ενας καθηγητής οφείλει να χειρίζεται πολύ καλά αυτά τα τρία επίπεδα ώστε να μην κουράζει τους φοιτητές του, αλλά και να παραδίδει σε αυτούς την ύλη με τρόπο ώστε αυτοί να την καταλαβαίνουν (αλλά και να μπορούν να την «εκμεταλλεύονται» στην συνέχεια).

Το σώμα του δασκάλου ή του καθηγητή πρέπει να έχει ειδικές αντοχές και ικανότητες, διότι η διδασκαλία είναι μια διαδικασία σύνθετη και απαιτητική. Υπάρχουν μαθήματα 3 και 5 ωρών που απαιτούν γερή σωματική κατασκευή.

Μεγάλη σημασία έχει και η κινητικότητα του διδάσκοντα ΜΕΣΑ στην αίθουσα.

Η φωνή του καθηγητή πρέπει, κι αυτή, να έχει ορισμένες ιδιότητες :
α. να είναι δυνατή όσο πρέπει (για τους πολύ πίσω καθήμενους φοιτητές)
β. να είναι όχι τόσο χαμηλή, γιατί θα κοιμίσει όλους τους ακροατές του.

Ένας διδάσκων έχει να νοιαστεί και για άλλα, εξ ίσου σπουδαία, προσωπικά ζητήματα, όπως :
· Το ντύσιμο του (και όλα τα παράλληλα ζητήματα εμφάνισης)
· Την κινησιολογία του όσον αφορά τα χέρια
· Την εκφραστικότητα του προσώπου

(δείτε το Β’ Μέρος | Γ’ Μέρος)

Το ανωτέρω άρθρο είναι ένα απόσπασμα από το νέο βιβλίο του Σταμάτη Γαργαλιάνου «Ο εκπαιδευτικός ως περφόρμερ» – εκδ. ΡΩΜΗ – Δεκ. 2017


Βαθμολόγησε την ΗΧΩ:


Συνολική βαθμολογία:

4.5
4,5 rating
4.5 από 5 αστέρια (βασισμένο σε 384 αξιολογήσεις)
Τέλειο84%
Πολύ καλό4%
Μέτριο2%
Φτωχό1%
Απαίσιο9%

Terra Greca - Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων - Φλώρινα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll Up