«Του Κουτρούλη ο Γάμος» – Γιατί το λέμε έτσι; (της Αρετής Κοσμοπούλου)

Κοινοποιώντας δείχνεις το ενδιαφέρον σου...

-Παρακολουθείς τα Δημοτικά Συμβούλια;
-Ναι και κάθε φορά γίνεται « του κουτρούλη ο γάμος»!

Επηρεασμένη από τον πρώτο γάμο στη μετα-κορωνοϊού περίοδο, στον οποίο είχα τη χαρά να παρευρεθώ το περασμένο Σάββατο, μου ήρθε στο μυαλό η παροιμιώδης φράση «του Κουτρούλη ο γάμος».

Σκέφτηκα, λοιπόν, να δούμε μαζί ποιος ήταν αυτός ο Κουτρούλης και τι το συνταρακτικό συνέβη στον γάμο του που τον καθιέρωσε στο μυαλό μας, ως ένα γεγονός που συνοδεύεται από φασαρία, αναστάτωση και ανακατωσούρα.

Υπάρχουν αρκετές εκδοχές για την προέλευση της παροιμίας, η οποία αποτελεί τον τίτλο του σατιρικού θεατρικού έργου του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή, ενώ οι περισσότεροι θα έχετε απολαύσει την ομώνυμη ελληνική κωμωδία με πρωταγωνιστές τους Γιάννη Γκιωνάκη, Γκιζέλα Ντάλι κ.α.

Η πρώτη εκδοχή θα μας ταξιδέψει στην πανέμορφη Μεσσηνία και συγκεκριμένα στη Μεθώνη, όπου ζούσε ο Ιωάννης ο Κουτρούλης. Εκεί, ερωτεύτηκε παράφορα μια γυναίκα, η οποία εγκατέλειψε τον συζυγικό της βίο για να συμβιώσει μαζί του.

Η πράξη της προκάλεσε την αντίδραση της Εκκλησίας, η οποία και την αφόρισε. Ο Κουτρούλης μάταια προσπαθούσε να την αποκαταστήσει με νόμιμο τρόπο και να τη νυμφευτεί.. Χρειάστηκαν να περάσουν 17 ολόκληρα χρόνια και να αλλάξει ο ανώτατος εκκλησιαστικός άρχοντας για να επιτραπεί στο ζευγάρι να τελέσει το μυστήριο του γάμου.

Και φυσικά ήταν ένα πολύ σημαντικό γεγονός για την τοπική κοινωνία που γνώριζε από κοντά την ιδιαιτερότητα αυτού του «παράνομου» δεσμού, της αγάπης που έτρεφε ο ένας για τον άλλο, το πείσμα και την επιμονή του Κουτρούλη να δοθεί επιτέλους ένα τέλος στα βλέμματα αποδοκιμασίας προς την «αστεφάνωτη» γυναίκα.

Λέγεται λοιπόν ότι ο γάμος αυτός συνοδεύτηκε από ένα γλέντι φαντασμαγορικό, θορυβώδες και πολύ δαπανηρο!

Σήμερα ο γάμος του Κουτρούλη αναβιώνει ως αποκριάτικο έθιμο στη Μεθώνη αλλά και στην Θράκη όπου το ζευγάρι αναπαριστούν δύο άντρες καρναβαλιστές, το μυστήριο τελείται παρουσία παπά και κουμπάρου στην κεντρική πλατεία, αναγιγνώσκεται το προικοσύμφωνο το οποίο έχει σατυρικό περιεχόμενο κι ακολουθεί παραδοσιακό γλέντι.

Μια άλλη εκδοχή μας μεταφέρει στην Κωνσταντινούπολη, όπου υπήρχε η συνήθεια της δημόσιας διαπόμπευσης των παραβατών. Το τελετουργικό αρχικά περιελάμβανε ξύρισμα του κεφαλιού (κουτρούλης σημαίνει φαλακρός) και στη συνέχεια περιφορά του στους πολυσύχναστους δρόμους της Πόλης.

Το συγκεντρωμένο πλήθος «καλωσόριζε» τον κουτρούλη πετώντας του σάπια φρούτα και λαχανικά ενώ του κρεμούσαν και κουδούνια με στόχο να γίνει ακόμα μεγαλύτερος περίγελος. Και σα να μην έφτανε μόνο αυτό, λέγεται ότι στήνονταν πανηγύρια και χοροί γύρω από τον παραβάτη δίνοντας την εντύπωση πως πρόκειται για ένα ευτυχές γεγονός, παρόμοιο με αυτό του πανηγυριού ή του γάμου.

Έτσι κάθε φορά που θέλουμε να αναφερθούμε σε καταστάσεις που επικρατεί οχλαγωγία, συνωστισμός, έλλειψη οργάνωσης και φασαρία λέμε τη φράση «έγινε του Κουτρούλη ο γάμος»

Αρετή Κοσμοπούλου – Φιλόλογος



Βαθμολόγησε την ΗΧΩ:


Συνολική βαθμολογία:

4.5
4.5 rating
4.5 από 5 αστέρια (βασισμένο σε 753 αξιολογήσεις)
Τέλειο80%
Πολύ καλό10%
Μέτριο2%
Φτωχό1%
Κακό7%

Terra Greca - Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων - Φλώρινα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll Up