«Φίλησα κατουρημένες ποδιές» – Γιατί το λέμε έτσι; (της Αρετής Κοσμοπούλου)

Κοινοποιώντας δείχνεις το ενδιαφέρον σου...

– Μια χαρά το γραφειάκι σου Γιαννάκη!
– Ναι, αλλά για να πάρω τη θέση, μέχρι και «κατουρημένες ποδιές φίλησα»…

Ο Μήτσος από την άλλη λέει :

– Προτιμώ να φάω ξερό ψωμί και να προχωρήσω με την αξία μου, παρά να φιλήσω κατουρημένες ποδιές…

Ο Γιαννάκης και ο Μήτσος στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλούν μεταφορικά. Σήμερα  η φράση «φίλησε κατουρημένες ποδιές» λέγεται για τον άνθρωπο που έχει  δουλοπρεπή στάση, είναι κόλακας και  χρησιμοποιεί κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσο, προκειμένου να αποκτήσει αυτό που επιθυμεί ή να τύχει οποιασδήποτε εξυπηρέτησης.

Και αυτή η παροιμιώδης έκφραση έχει τις ρίζες της στο μακρινό παρελθόν και ειδικότερα στα βυζαντινά χρόνια  και βασίζεται σε μια σχεδόν καθημερινή συνήθεια των πολιτών της βυζαντινής αυτοκρατορίας.

Εκείνη την εποχή, όπως είναι γνωστό, οι Βυζαντινοί άρχοντες πρόσεχαν ιδιαίτερα την εμφάνισή τους κατά τις δημόσιες εξόδους ή τις κοινωνικές εκδηλώσεις. Τα ρούχα τους ήταν πολυτελή και συνήθιζαν να ενδύονται σε αντίθεση με τους χωρικούς με μακριές φορεσιές, οι οποίες έφταναν μέχρι τον αστράγαλο.

Κάτω από αυτές υπήρχε η «ποδέα», κομμάτι υφάσματος το οποίο μπορούσε να αντικατασταθεί εύκολα από τους ραφτάδες της εποχής, όταν υπήρχε φθορά λόγω της επαφής με τη γη, εξού και η ποδιά που φορούν οι νοικοκυρές πάνω από τα ρούχα τους.

βυζαντινές ενδυμασίες

Οι ποδέες αναπόφευκτα λόγω του μήκους τους ήταν το πιο βρώμικο τμήμα της ενδυμασίας, καθώς ακουμπούσε το έδαφος, στο οποίο ουρούσαν οι ζωντανοί οργανισμοί, δίποδοι και τετράποδοι… Από την άλλη για τους κοινούς θνητούς επιβάλλονταν κάθε φορά που συναντούσαν βυζαντινό αξιωματούχο να γονατίζουν.

Φανταστείτε τώρα τον απλό χωρικό να υποκλίνεται, να πέφτει στα γόνατα  του άρχοντα ή του αξιωματούχου φιλώντας τα πόδια του ως πράξη αφοσίωσης αλλά και ταπείνωσης. Στην πραγματικότητα εκείνο που φιλούσε ήταν ο κατουρημένος ποδόγυρος…

Η διαδρομή λοιπόν της φράσης ξεκίνησε από το Βυζάντιο ως μια καθημερινή πρακτική των ανθρώπων και κατέληξε σήμερα να χαρακτηρίζει τον αριβίστα και φιλόδοξο άνθρωπο, χωρίς ηθικούς φραγμούς που χρησιμοποιεί θεμιτά και αθέμιτα μέσα για να πετύχει τον στόχο του.

Αρετή Κοσμοπούλου – Φιλόλογος



Βαθμολόγησε την ΗΧΩ:


Συνολική βαθμολογία:

4.5
4.5 rating
4.5 από 5 αστέρια (βασισμένο σε 753 αξιολογήσεις)
Τέλειο80%
Πολύ καλό10%
Μέτριο2%
Φτωχό1%
Κακό7%

Terra Greca - Μεταποίηση Αγροτικών Προϊόντων - Φλώρινα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll Up